Description
Att arbeta med återbruk av spill- och restmaterial i förskolan är att sätta miljöfrågor och hållbar utveckling i förgrunden. Samtidigt öppnar kreativt arbete med återbruk dörrar in i spännande pedagogiska landskap och mötesplatser där demokratiska värden är centrala.
Nina Odegard vill inspirera och bidra till kunskap om återbruk i förskolan utifrån etiska, kreativa, politiska och filosofiska perspektiv. Dessutom delar hon med sig av många konkreta idéer och exempel på hur man kan komma igång.
Nina Odegard är förskollärare och förskolechef och har varit projektledare för etableringen av ett kreativt återanvändningscenter i Norge. Just nu är hon doktorand och forskar om estetiskt utforskande av återbruksmaterial.
"Tack för inspirerande läsning. Vilken bra bok! Den både fördjupar och problematiserar tankar kring arbetet med återbruksmaterial och lyfter det till ett pedagogiskt arbete långt ifrån tidsfördrivande pyssel."
Kerstin Nordenstam, Vaggeryd
Innehåll
Inledning Välkommen in
Same shit new wrapping
Forskning om material och återbruksmaterial
Kreativitet och kreativ kraft
Läsarhandledning
Kapitel 1: Miljömedvetenhet återbruk som hållbar utveckling
Framtidsoptimism demokrati
Förhållandet natur och människa: Olika uttryck
Förhållandet natur och människa: Filosofiska och etiska ingångar
Kapitel 2: Kraftfull inspiration pedagogik och konstnärliga uttryck
Inspiration från Reggio Emilia
Vad kan det finnas för kreativa möjligheter i återbruksmaterial?
Inspirerande återbruksprojekt
Keep on shining
Rangoliprojektet och utveckling av Mönstermonstret
Barnen och Mönstermonstret
Konstnärlig inspiration
Självbiografi av Sidsel Palmstrøm: Ready-mades
Självbiografi av Guro Dale: Recycling
Kapitel 3: Bokens teoretiska ingångar möjligheter till kreativt tänkande
Poststruktualistisk inspiration: Inbjudan att tänka på nya sätt
Teori/tänkande och praktik/handling
Förståelser av rum, material och materialitet
Kapitel 4: Återbruksmaterial som likvärdiga/icke-diskriminerande material kropp och kön
Barns kroppsliga möten med återbruksmaterialen
Kropp, kön och könade material
Kapitel 5: Barns överskridande användning av material kreativa krafter
Inom eller bortom ramar och struktur: Måste vi välja?
Kaos som kreativ kraft: Möjligheter i det oförutsedda
Förväntningens förföriska kraft: Diskursers viskande invitationer
Material som motsätter sig definitioner: Återbruksinstallationer och heterotopi
Kapitel 6: Pedagogiska samband
Ett välkommet uttryck
Rum, möbler och inredning som auktoritetsmarkörer
Återbruksmaterial i förskolans många rum
Rum för undrande, etik och demokrati
Kapitel 7: Det oändliga materialet
Konstruktions- och byggmaterial
Teknik, utforskande och kreativ utsmyckning
Metall
Papper
Sten, skärvor, glas
Mjuka material
Naturmaterial
Kapitel 8: En glimt i en förskolans förändringsprocess
Organisationen
På väg mot en pedagogisk plattform: Allas lika värde och delaktighet
Dokumentationer och produktion av pedagogiska dokumentationer
Projektarbete som arbetsmetod
Kapitel 9: Källsortering i förskolan
Matavfall
Papper
Plast
Sortering vid köksbänken
Insamling av spill- och restmaterial
Kapitel 10: Pedagogiska konsekvenser
Pedagogiska konsekvenser för miljötänkande i förskolan
Läsarhandledning
Kapitel 1: Miljömedvetenhet återbruk som hållbar utveckling
Framtidsoptimism demokrati
Förhållandet natur och människa: Olika uttryck
Förhållandet natur och människa: Filosofiska och etiska ingångar
Kapitel 2: Kraftfull inspiration pedagogik och konstnärliga uttryck
Inspiration från Reggio Emilia
Vad kan det finnas för kreativa möjligheter i återbruksmaterial?
Inspirerande återbruksprojekt
Keep on shining
Rangoliprojektet och utveckling av Mönstermonstret
Barnen och Mönstermonstret
Konstnärlig inspiration
Självbiografi av Sidsel Palmstrøm: Ready-mades
Självbiografi av Guro Dale: Recycling
Kapitel 3: Bokens teoretiska ingångar möjligheter till kreativt tänkande
Poststruktualistisk inspiration: Inbjudan att tänka på nya sätt
Teori/tänkande och praktik/handling
Förståelser av rum, material och materialitet
Kapitel 4: Återbruksmaterial som likvärdiga/icke-diskriminerande material kropp och kön
Barns kroppsliga möten med återbruksmaterialen
Kropp, kön och könade material
Kapitel 5: Barns överskridande användning av material kreativa krafter
Inom eller bortom ramar och struktur: Måste vi välja?
Kaos som kreativ kraft: Möjligheter i det oförutsedda
Förväntningens förföriska kraft: Diskursers viskande invitationer
Material som motsätter sig definitioner: Återbruksinstallationer och heterotopi
Kapitel 6: Pedagogiska samband
Ett välkommet uttryck
Rum, möbler och inredning som auktoritetsmarkörer
Återbruksmaterial i förskolans många rum
Rum för undrande, etik och demokrati
Kapitel 7: Det oändliga materialet
Konstruktions- och byggmaterial
Teknik, utforskande och kreativ utsmyckning
Metall
Papper
Sten, skärvor, glas
Mjuka material
Naturmaterial
Kapitel 8: En glimt i en förskolans förändringsprocess
Organisationen
På väg mot en pedagogisk plattform: Allas lika värde och delaktighet
Dokumentationer och produktion av pedagogiska dokumentationer
Projektarbete som arbetsmetod
Kapitel 9: Källsortering i förskolan
Matavfall
Papper
Plast
Sortering vid köksbänken
Insamling av spill- och restmaterial
Kapitel 10: Pedagogiska konsekvenser
Pedagogiska konsekvenser för miljötänkande i förskolan
Read more