Description
Svenska kyrkan måste bli bättre på kommunikation! Men vad menas med att bli bättre, och hur ska det gå till?
Vi lever i dag i ett mänskligt sammanhang vars stora drivkraft är kommunikation. Bättre kommunikation för kyrkan är i första hand att församlingar skapar mötesplatser dit människor kan gå för att lyssna, samtala och pröva sig fram på trons väg och kring livs- och samhällsfrågor. Kommunikation handlar om dialog.
Den nya dialogen problematiserar Svenska kyrkans strategiska kommunikation och diskuterar vad det är att vara en kommunicerande kyrka. Den lämnar också en rad förslag till hur du som anställd eller frivillig i en församling kan arbeta med redskap som bland annat internet, trycksaker och utåtriktad verksamhet.
Författaren Tomas Lindbom visar genom teori, strategi och praktiska exempel hur Svenska kyrkans församlingar kan bli en bättre aktör i det moderna kommunikationssamhället. Svenska kyrkan har en stor utmaning att i en ständigt föränderlig värld erbjuda kunskap, empati och vägledning mot en fördjupad tro.
----
Tomas Lindbom är skribent och utbildare i kommunikation. Han har främst sysslat med frågor som rör kyrka, samhälle och kommunikation. Efter ett tiotal år som kommunikatör inom Svenska kyrkan har han fortsatt som frilansande rådgivare och utbildare.
På hans meritlista kan läggas kommunikationsuppdrag inom såväl industrin som statliga myndigheter samt fackliga och ideella organisationer. Han är sedan många år dessutom uppskattad lärare på Berghs School of Communication i Stockholm och har skrivit flera böcker om relationens betydelse för intern och extern kommunikation.
Sofia och Järfälla församlingar i Stockholms stift och Lidköpings församling i Skara stift är några av de kyrkliga sammanhang där Tomas Lindbom på senare år genomfört kommunikationsuppdrag. Hans breda kyrkliga erfarenhet är en viktig grund för boken Den nya dialogen som riktar sig främst mot Svenska kyrkans stift och församlingar.
Tomas är en inspirerande talare och en god pedagog som brinner för att i kurser och seminarier utveckla deltagarna i att använda de kommunikativa verktygen på ett effektivare sätt. Internet och de sociala medierna ser han som två av möjligheterna för kyrkan att nå kontakt med människor
och bygga gemenskaper.
Det viktiga för en församling är framförallt att ha en tydlig strategi för sin kommunikation, menar Tomas Lindbom.
----
Seglora smedja är en tankesmedja verksam i skärningspunkten mellan andlighet, kultur och samhälle. Smedjans syfte är att skapa mötesplatser mellan religioner och kulturer och vill värna det modiga, icke-färdiga, teologiska tänkandet. Smedjan vill bidra till att förnya religiösa uttryck i samhälle och kyrka. Genom att inspirera medarbetare i stift och församlingar till tanke och handling vill Seglora smedja stärka Svenska kyrkans identitet som öppen folkkyrka.
Read more