Publisher | Giraffhuset |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2022-08-01 |
Edition | 2 |
More editions | 2021/1 |
Pages | 213 |
ISBN | 9789189702134 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
En viktig del av lärarens yrkesutövning är att bedöma sina elever i olika syften. Vissa bedömningar har det primära syftet att främja elevernas lärande medan andra bedömningar har det primära syftet att utvärdera elevernas kunskaper mot betygskriterierna. Den här boken handlar framför allt om det sistnämnda, alltså om de bedömningar läraren gör för att samla in underlag inför betygssättning.
Det finns många funderingar om bedömningssituationer, prov, och om hur de på bästa sätt bör planeras och utformas för att vara relevanta för det som läraren vill bedöma. Tanken med boken är att bistå med några svar på de frågorna, samt att presentera metoder, riktlinjer och tillvägagångssätt som underlättar lärarens bedömningsarbete. I boken behandlas inte bara ”vad” utan även ”hur” och ”varför”, kopplat både till Skolverkets allmänna råd med kommentarer om betyg och prövning, och till forskning. Boken vänder sig framför allt till lärare och blivande lärare som vill lära sig mer om bedömning och om hur bedömning kan användas för att stödja rättvisande, likvärdiga och etiskt försvarbara betyg.
So far, we have reused
2
4
9
3
0
2
5
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.