Description
EN SPÄNNANDE RAPPORT FRÅN EN OKÄND DEL AV TEATERNS VÄRLD
Varför blev Arnold Wesker så rasande på Linus Tunström? Hur gick det till när den minimalistiske poeten Jon Fosse, som avskydde den konventionella teatern, blev en av världens mest spelade dramatiker? Vad skymtade på ett lastbilsflak på en bensinstation i Tyskland och orsakade ett stort polispådrag? Är det sant att en betydande del av Europas teaterelit höll på att förolyckas under ett åskväder i Wiesbaden? Vem sa att det är lika viktigt att skriva bra dramatik för barn som för vuxna? Hur farligt kan teaterns språk vara? Vad ligger bakom när nya svenska dramatiker hittar scener och publik i Tyskland, Paris, England, USA? Och den där skandalen i Oslo med de stora stjärnregissörerna, var den bara i svartvitt eller fanns också andra nyanser?
Svaren på de här och mängder av andra frågor får du i den här boken. Egentligen kan alla dessa frågor sammanfattas i en och samma större fråga: Vad är ett teaterförlag?
Boken är skriven av Berit Gullberg. Författare. Programledare. Tidigare presschef på Dramaten. Men framför allt teaterförläggare och grundare av Colombine Teaterförlag. Berit är personlig vän med dem alla. Hon är Ingmar med Bergman, Lars med Norén, Klas med Östergren, Ulf med Nilsson och Stark, Jon med Fosse, Henrik med Ibsen, William med Shakespeare. För att nämna några.
Många betydande teaterpersoner medverkar med inlägg i boken som Jon Fosse, Klas Östergren, Staffan Valdemar Holm, Linda Zachrisson med flera.
Colombines betydelse för svensk teater kan inte överskattas. Ingen annan har gjort så betydande insatser för den svenska dramatiken. I förlagets stall finns flera hundra av Sveriges och övriga Nordens främsta dramatiker. Och många av de internationella. I alla genrer.
Det är drygt 25 år sedan någon i en diskussion om teater sade till Berit att svenskt teaterförläggeri behöver en nystart. Resten är historia. Den historien finns nu nedtecknad för första gången. I den här boken.
Read more