Description
Hur blir man en god talare? Enligt retoriken krävs, förutom teoretiskt kunnande och en naturlig fallenhet, övning och åter övning. Ända sedan antiken har man i de västerländska skolorna övat sin framställningsförmåga med hjälp av en serie retoriska övningar kallade progymnasmata. I dessa ”för-övningar” fick eleverna lära sig att återberätta fabler, förlänga och förkorta berättelser, berätta roliga historier, finna tesen i en text och utlägga dess betydelse. De övade sig i att argumentera för och emot, prisa och smäda, göra livfulla beskrivningar och att karaktärisera personer genom inlevelse i olika roller.
Afthonios, retoriklärare i Antiochia på 300-talet e. Kr., skrev den mest spridda versionen av progymnasmata. Hans betydelse för utbildningsväsendet kan knappast överskattas. Ett epigram sammanfattar: ”Vill du bli vän med retoriken, lär av Afthonios praktiken”.
För första gången har här Afthonios' grekiska text översatts till svenska och försetts med inledning och kommentar av docent Anders Eriksson, institutionen för Kommunikation och Media, vid Lunds universitet. Boken ges nu ut i en andra bearbetad upplaga. Översättningen har inspirerat undervisningen i retorik vid Lunds universitet och läroboken Retorikens grunder.
Att denna pedagogiska klassiker gjorts tillgänglig på svenska är givetvis att hälsa med stor glädje av alla, som intresserar sig för äldre skeden av europeisk bildningshistoria, och det bör också kunna bidra till att vidga perspektiven inom lärarutbildningen.
Inge Jonsson, Professor emeritus i litteraturvetenskap, Stockholms universitet
Read more