by Ulla Wiklund
Publisher | Lärarförbundets förlag |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2021-04-27 |
Pages | 174 |
ISBN | 9789188149602 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Det här är en bok om reflektionens betydelse för lärande och utveckling. Den handlar om hur du kan utveckla ett förhållningssätt i undervisningen så att eleverna blir mer delaktiga, samtidigt som dina egna möjligheter att vara en medveten och reflekterande lärare förstärks.
Ulla Wiklund beskriver två metoder att använda som verktyg för att utveckla ett nytt arbetssätt i klassrummet, och du får möta flera lärare som prövat metoderna. Genom deras beskrivningar av sin egen utveckling, och elevers egna ord om sitt lärande, får du inblickar i bokens huvudtema: att reflektera mera.
Boken vänder sig främst till lärare i förskoleklass och grundskola, men kan användas i alla grupper som behöver omfatta och utveckla ny kunskap.
Ulla Wiklund är rytmiklärare, forskare samt skolutvecklare inom pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Hon har tidigare skrivit bland annat Den lydiga kreativiteten och Kulturen knackar på skolans dörr (på annat förlag).
Innehåll: Intro Reflektion i vardagen Röd tråd i läroplanen Intervju: Hon följer läroplanen i stället för läroböckerna (av Annika Claesdotter) Fröken, jag är klar nu, vad ska jag göra sen? Det demokratiska klassrummet Intervju: Elevnära arbete med talutrymme (av Annika Claesdotter) Känner du igen en process när du ser den? Föra tanken vidare ett reflekterande arbetssätt Den lärande kabarén Praktik och praxis Intervju: Alla barn ska känna att de behövs i skolan (av Annika Claesdotter) Intervju: »Det blir på riktigt« (av Annika Claesdotter) Framtidskompetens och bedömning Portföljen som verktyg Det farliga skapandet Coda Litteratur Bilaga 1 Elevens portfölj Bilaga 2 Lärarens portfölj Bilaga 3 Sammanställning av portföljen Mullrande, bullrande, virvlande, brusande vågor Foto och illustrationer
Redaktör Annika Claesdotter
Omslag och illustrationer i boken är målade höstterminen 2011 av elever i årskurs 2 i Svedjeskolan i Luleå. Boken innehåller också fotografier av Erik Holmstedt och Jan E Svensson.
So far, we have reused
2
3
3
1
3
1
9
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.