Description
Författarna har först och främst behandlat vad som kan betecknas som
"kvinnligt konstnärsskap". Avsikten har varit att sätta in kvinnornas skapande i
ett vidare sammanhang. En rad konstnärer diskuteras i förhållande till den tid
de verkar i, likaså kvinnornas möjlighet att skapa nya uttrycksformer och erövra
en plats på den konstnärliga arenan. Det visar sig att de kvinnliga
konstnärernas position under nittonhundratalet har förskjutits från periferin in
mot centrum.Kvinnornas ställning på konstscenen har berott och beror
fortfarande på valet av material och teknik. Kvinnor som arbetar med nya medier,
som fotografi, video och datorbaserad konst, har åtminstone hittills haft
lättare att slå igenom än de som väljer traditionella tekniker som måleri. De
hävdvunna teknikerna är mer belastade av de regler som styr vad som anses vara
god konst. Århundradena igenom har reglerna gynnat de manliga konstnärerna och
de gamla teknikerna.Genom att närmare undersöka några svenska konstnärskap
har författarna velat visa vilken framgång kvinnorna hade under
nittonhundratalet. De har också visat att kvinnorna utvecklade nya
uttrycksformer som i sin tur allmänt har påverkat det konstnärliga uttrycket hos
både kvinnliga och manliga konstnärer. Boken, som spänner över mer än hundra
år, presenterar både tidiga modernister och samtida datorkonstnärer.
Internationella utblickar vidgar det historiska och geografiska
sammanhanget.
Ur innehålletFrån det perifera till det vitala · Kvinnliga konstnärsskap i perspektiv
Sittandets semiotik och den kvinnliga modernismen
Den visualiserade kvinnligheten ur ett feministiskt perspektiv... Ett
1970-talsprojekt
Undersökning och gestaltning · Kvinnliga konstnärsskap i en brytningstid
Fotografi och kön · Om den fotobaserade konsten under 1990-talet
Markerat kroppslig · Om fysiska möten med digital konst
Att se, skapa och förstå konst
Noter, källor, litteratur, personregister, bildförteckning, om
författarna
Read more