Description
Det kommer ständigt nya teser om hur man bäst driver ett framgångsrikt företag. Från att ha fokuserat på produkten och kunden är det nu många som inser att det är kompetensen i företaget som gör skillnaden. När medarbetarna är hjärnor snarare än armar är betydelsen av att ha de bästa ombord avgörande.
Boken "Guldklockans tid är förbi" handlar om framtidens utmaningar när det gäller kompetensförsörjning och de nya förutsättningar som väntar för chefer, företagare och arbetsgivare. Att göra som man alltid har gjort håller inte längre. Företag som vill anställa talanger måste se till att deras jobb blir åtråvärda och erbjuder något mer än bara bra arbetstider och hög lön. Tiden är förbi då man stannade hela sitt yrkesverksamma liv på en och samma arbetsplats, och efter 25 år fick en guldklocka för lång och trogen tjänst. Numera handlar jobbet mycket mer om självförverkligande än om förvärvsarbete och mer om härarbete än om att passa stämpelklockan.
"Guldklockans tid är förbi" visar hur företag, genom att attrahera, rekrytera och behålla rätt medarbetare, blir vinnare i den globala konkurrensen. Vi vet sedan gammalt att medarbetarna är företagens viktigaste resurs, men de som blir framtidens vinnare är företag som vänder på logiken och även upplevs som medarbetarnas viktigaste resurs.
OM FÖRFATTARNA
CHRISTIAN ALBINSSON har en magister- examen i ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg och en fil. kand. från Linnéuniversitetet. Han är medgrundare av kommunikationsbyrån Oh My och arbetar som konsult i Employer Branding-frågor.
GUSTAF GETERUD är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han har arbetat med Talent Management i Europa, Asien och Nordamerika, de senaste åren på Ericsson och numera som Head of Talent Intelligence på Swedbank.
Read more