by Mats Nilsson, Ann Bernmark-Ottosson, Thomas Nygren, Bengt Schüllerqvist and Christina Osbeck
Publisher | Karlstad University Press |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2009-11-01 |
Edition | 1 |
Pages | 230 |
ISBN | 9789185335930 |
Kategori(er) |
History & Archaeology |
Studiens syfte är att beskriva lärares arbete ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt utveckla analytiska redskap för förståelse av lärares arbete inom sitt undervisningsämne. Femton erfarna lärare har intervjuats.
I särskilda kapitel skisseras läroplansutveckling och forskningsläge för undervisning i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap. Utförliga intervjuer med erfarna lärare redovisas för vart och ett av ämnena. Intervjuerna fokuserar på hur lärarna beskriver sina ämnesdidaktiska erfarenheter och de insikter som utvecklats under en mångårig lärargärning. Hur har deras undervisning förändrats under närmare 40 år i yrket? Vilka råd har de erfarna lärare att ge lärarstuderande och nya lärare? När lärarna utformar sitt sätt att undervisa, vilka frågor och perspektiv står då i centrum? Vilka likheter och olikheter framträder i lärarnas svar?
Lärarnas biografiska berättelser visar stora likheter, även mellan de olika ämnena. Lärarna beskriver stora förändringar i sin undervisning. Tidiga år i yrket beskrivs som "traditionell och läroboksberoende undervisning", medan undervisning sent i karriären beskrivs med ord som "variation, flexibilitet och elevorientering". Lärarna har genom reflektion över undervisningserfarenheter och fortbildning fördjupat både sina ämneskunskaper och sin förmåga att möta olika elever.
Lärarna uttrycker en rad ämnesdidaktiska insikter, inte i forskningens specialtermer, utan i vardagsspråk och genom metaforer. Termen ämnesdidaktiska strategier prövas för lärare som uppvisar en förhållandevis stabil, erfarenhetsbaserad orientering i sin undervisning.
So far, we have reused
2
4
9
3
0
2
7
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.