Description
Frågan är svaret
Metakognitivt lärande JanErik Pederstorp
Långsiktig kunskap uppstår hos eleven genom medvetna frågor och aktiva val! Avsikten är att eleverna skall bygga upp egna meningsfulla sammanhang på metanivå för att kunna uppfatta var de befinner sig i sin kunskap. När lärandet på så sätt förläggs till eleven blir det naturligt att formulera frågor för att rikta uppmärksamheten och samtidigt hålla kvar koncentrationen i ämnet. Elevernas reflektion gör det möjligt att skapa berättelser på metanivå där fakta får sin förankring i ett meningsfullt sammanhang. När studiegrupper (4 elever) planeras in i slutet av varje lektion får eleverna träna på att sammanfatta, redovisa och att lyssna på hur andra uppfattat lektionen.
Frågor och reflektion styr då hjärnans arbete genom att det tröga långtidsminnet aktiveras i ett samarbete med arbetsminnet som då på ett naturligt sätt blir avlastat. Läxor bearbetas med frågor för att uppnå en förförståelse inför lektioner som sedan bygger på att eleverna ställer frågor och reflekterar. Samtidigt skall eleverna få hjälp med en hälsoinriktad planering av läxor, motion, mat, sociala relationer och vila. Föräldrarna har ansvaret för studiemiljön i hemmet, lärarna ansvarar för arbetet i skolan. Det råder självklart telefonförbud på lektionerna därför att forskare förkastar multitasking. Den medvetne läraren tränar eleverna i frågestrategier, reflektion, GRIT, samarbete i studiegrupper och i att skaffa sig en förförståelse inför lektioner. Läxor är viktiga för att eleven skall lära sig att sätta in fakta i meningsfulla berättelser. Ett sådant arbete kräver en övertygelse om att långsiktiga kunskaper förutsätter egen reflektion och hårt arbete. Detta tränas genom GRIT - övningar i uthållighet.
Innehållet i kapitlen kommenteras under samtal mellan lärarna Sarah, Peter, JanErik och en viss Kiwi från Pedagogia. Här finns också ett åtgärdsprogram för det svenska skolsystemet som bygger på internationella framgångskoncept.
Read more