Description
Denna bok försöker att visa vilka undersökningar man bör använda sig av för att besvara frågan om texter är felskrivna. För att förstå ett fenomen, så som det bör förstås, måste man urskilja och relatera dess relevanta aspekter till varandra på ett lämpligt sätt. Typografiska undersökningar försöker att visa hur man bör undersöka typografi för att så ska ske. Utifrån skillnaden mellan rektangeltext och klustertext behandlas, förhoppningsvis, alla de aspekter som gör att man kan förstå typografin. Detta gäller om den föreslagna klustertexten är riktig. Bokens huvudmål är att man ska behärska fenomenet klustertext genom lämpliga typografiska undersökningar.
En typografisk undersökning kan samtidigt bli en pedagogisk undersökning - man kan undersöka det lärande som sker (eller uteblir). Om strategin för lärande fungerar kan man använda den även på andra områden för att lära mer och bättre.
En typografisk undersökning kan också fungera som en filosofisk undersökning. Descartes tvivlade sig fram till cogito ergo sum och Locke tvivlade sig fram till ett tabula rasa. Båda ville nå säker kunskap. Möjligen når vi en säkrare sådan först genom en klustertext. Det är först nu vi förstår hur vi ska fylla ett tomt blad. Detta betyder att vi också genomför en vetenskaplig undersökning. Eventuellt har all tidigare vetenskap varit felskriven och det är kanske först genom klustertexten som vi sätter vetenskapen på en stabilare grund.
Observera att texten i denna bok inte kan flödas om och därför behöver läsas på läsplattor som är minst 13 tum vilka klarar en radlängd på 95 tecken (mindre skärmar är alltså olämpliga).
Read more