by Gunilla Dahlberg, Peter Moss and Alan Pence
Publisher | Liber AB |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2013-07-05 |
Edition | 1 |
More editions | 2013/2, 2014/3 |
Pages | 296 |
ISBN | 9789176565018 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Denna bok problematiserar försöken att definiera och mäta "kvalitet" inom förskolan och därmed reducera närmast filosofiska värdefrågor till rent tekniska och administrativa problem. Författarna hävdar att det finns andra sätt att förstå och utvärdera förskolans pedagogiska arbete – liksom att förstå såväl barndomen som innehållet i förskolans verksamhet. Bokens praktikexempel är hämtade från bl.a. Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Läs mer
Författarnas alternativa perspektiv är genomgående socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att framställningen i boken har giltighet långt utanför förskolan. Faktiskt kan alla som arbetar i och med såväl skola som förskola – eller arbetar med forskning, administration eller politiska uppdrag inom motsvarande områden – ha glädje och nytta av bokens analyser.
Dessutom innehåller boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den utgör en utförlig presentation av denna just nu pågående kunskapsteoretiska och sociohistoriska "synvända".
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” - Universitetslektor Gunilla Lindqvist, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00
Om författarna
Gunilla Dahlberg är professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Peter Moss är professor i barnomsorg vid Institute of Education, University of London.
Alan Pence är professor i barnomsorg vid University of Victoria, British Columbia.
So far, we have reused
2
4
9
3
0
6
0
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.