Description
»Som nyanställd på Nationalmuseum det var på 1940-talet blev jag anmodad att granska arkivets mycket detaljerade beskrivningar av museets samtliga verk. Det inbjöd till ett närgånget studium av framför allt de mer innehållsrika målningarna, vilket väckte många frågor. Sitter det verkligen en person och metar mitt i Rubens dionysiska Backanal? Hänger det femte av de korsande svärden i Batavernas trohetsed fritt i luften?
Många verk inbjöd även till fria fantasier och ungdomliga dagdrömmar.
I Den helande skuggan, i vilken alla noveller utgår från ett konstverk, har jag på nytt tillåtit min fantasi att ta överhanden.
De konstverk som främst väckt mitt intresse är av högst skiftande slag. Rembrandts djupt gripande Den förlorade sonen, Vilhelm Hammershøis dovt ödsliga Londonbild och Frans Hals psykologiskt fängslande gruppbild av föreståndarinnorna för ett fattighus är några av de mer kända.
Den första impulsen till en berättelse har ibland väckts av konstverkets huvudmotiv, ibland av någon lätt förbisedd detalj. Samtliga historier kan dock sägas ha ett gemensamt syfte: att göra det obekanta mer bekant, det bekanta mindre.«
Lars Ardelius
Boken innehåller 23 noveller illustrerade med 23 konstverk, från 1400-tal till nutid.FÖRFATTAREN: Lars Ardelius debuterade 1958 med Dagligt Allehanda, en samling
fingerade dokument. År1973 fick han Stora romanpriset för Kronprinsarna och 1979 Aniarapriset för den historiska romanen Tid och otid. Förutom romaner har han skrivit flera novellsamlingar, bland annat om utlandssvenskar och om åldrande.
Read more