Description
I Chicago ligger några av USA:s mest utsatta områden. Här är fattigdomen och segregationen omfattande och gängkriminaliteten och vapenvåldet präglar invånarnas vardag. I denna bok följer sociologen Forrest Stuart medlemmarna i gänget Corner Boys, som består av omkring trettio unga män från södra Chicago.
Som en del av livet i gängmiljön skapar några av dem musik i genren ”drill”, vilket är slang för att skjuta eller knivhugga någon. Det är en hyperlokal och ultravåldsam form av rap med mörka beats som går ut på att hota och håna rivaliserande gäng för att visa sin egen överlägsenhet och autenticitet. Genom att distribuera sina låtar på sociala medieplattformar som Youtube, Twitter och Instagram utnyttjar de allmänhetens fascination för ”ghettot” och gängkulturen, och kan genom att bygga mikrokändisskap nå vissa framgångar. I enstaka fall kan det innebära en väg ut ur de prekära levnadsförhållandena.
Stuart visar hur tillkomsten av sociala medier på många sätt har förändrat gängvåldets själva innebörd och funktion. I takt med digitaliseringen och demokratiseringen av kulturproduktionens medel har gängvåldet blivit en primärprodukt i egen rätt. Vid sidan av att använda våld för att kontrollera droghandeln, använder dagens gängassocierade ungdomar framställningar av våld för att generera visningar, klick och uppmärksamhet på nätet.
Genom ett omfattande fältarbete och intervjuer som samlats in i nära kontakt med Corner Boys, samt deras familjer, vänner, musikproducenter och följare, ges en unik bild av vad som händer när den digitala uppmärksamhetsekonomin och gängkulturen möts.
Read more