Description
Berätta för mig, Oddie. De orden, uttalade mitt i natten av ett sovande barn, får nackhåren att resa sig på den unge mannen som vakar över henne. Detta var ett favorituttryck hos Stormy Llewellyn, hans förlorade
kärlek, och Stormy är död, borta för alltid från denna världen. Längs de kusliga korridorerna i det isolerade klostret där han sökt lugn och ro, jagar Odd Thomas andar av en oändligt mycket mörkare natur.
S:t Bartolomeusklostret reser sig i ensamt majestät bland de vilda bergstopparna i Kaliforniens High Sierra, en fristad för övergivna barn, och en tillflyktsort för dem som söker insikt. Odd Thomas har kommit dit för att lära sig att leva sitt liv fullt ut igen, och bland de excentriska munkarna, de övriga gästerna, och nunnorna och studenterna i den intilliggande klosterskolan, har han börjat finna sin väg. De tysta andarna som besökte honom i hans tidigare liv är barmhärtigt frånvarande.
Men bekymmer har en förmåga att hitta Odd Thomas, och det halkar in på hans stig i form av de olycksbådande bodacherna han mött tidigare, de svarta skuggorna som förkunnar död och förödelse, och som kommer en sen decemberkväll för att sväva över klostrets mest värdefulla skyddslingar. Odd står mot en fiende vars styrka han aldrig tidigare mött, och han inleder en mystisk resa, som överglänser allt han förut varit med om.
Pressröster om Broder Odd och Alltid Odd:
"Koontz tredje bästsäljare i serien om Odd Thomas är en oemotståndlig blandning av övernaturlig skräck och humor."
- Publishers Weekly
"Koontz kryddar Odds berättelse med några underbara gliringar åt kulturellt förfall och politisk dårskap. En riktigt trevlig stund väntar läsaren." - Library Journal
"Odds underliga gåvor, tillsammans med hans intelligens och självutplånande humor, gör honom till en av de mest lågmälda huvudkaraktärerna i nutida populärlitteratur."
- Publishers Weekly (starred review)
"Den trevlige unge kocken med sina ockulta förmågor är [Koontz] mest sympatiska skapelse [...] uppriktig, rättfram, roande och ibland isande kall, speciellt hans kommentarer om dagens populärkultur." - New York Times
Read more