Description
Vad är egentligen konstigt? Storis tycker Lillis är konstig. Lillis blir fruktansvärt arg och rymmer hemifrån. Färden går genom husets olika våningar i möten med grannar som Apan, Mullvaden och Lejonet. Alla visar sig vara lite konstiga, fast på olika sätt. ”Konstigast” är dock det förtvivlade lilla djuret, Amala-Balara, som hånas av barnen i förskolan för sin ovanliga, rutiga päls.
Storis, Lillis och konstigheterna bejakar det storartade i att vi alla är olika. Den visar hur rik tillvaron blir när vi kan acceptera och värdesätta våra särarter i ras, kön, utseende och beteende. Välkända svenska barnboksförfattaren och dramatikern Susanne Marko har skrivit en spännande berättelse, i tätt samspel med amerikansk-franska konstnären Loren Batts mångbottnade, färgsprakande bilder.
I Storis, Lillis och konstigheterna dras läsaren in i en originell, humoristisk och gripande värld.
Boken passar för barn i åldrarna 4-8 år, men talar till alla människor, stora som små.
Susanne Marko har en betydande konstnärlig bana som barnboksförfattare, dramatiker, dramaturg, regissör, översättare samt teaterkritiker med speciell inriktning på barnkultur. Hon är verksam sedan 1979 med uppsättningar på bland annat Stockholms stadsteater, Kungliga Operan och Judiska Teatern och är knuten till Västanå Teater som dramatiker och dramaturg. Den blinda drottningen (1994) med manus och regi av Leif Stinnerbom och Susanne Marko, har varit en av teaterns mest uppmärksammade uppsättningar, och tilldelades regeringens barn-och ungdomsteaterpris.
Till sina barnböcker samarbetar Susanne Marko med högt profilerade konstnärer. Hon menar att en bilderbok ska vara som en iscensatt föreställning för läsaren. Nappen, hennes debutbok, illustrerades av Gittan Jönsson. Rappatack fick bilder av Ulrica Hydman-Vallien, och den poetiska Felicia och fåglarna, baserad på en sann historia från Axel Munthes Capri, illustrerades av scenografen Christina Ramberg Nordenskiöld.
Loren Batt, bosatt och verksam utanför Paris, bjuder in den lilla läsaren till en lustfyllt välbekant upplevelse av att leka med kramdjur, genom att låta figurerna i berättelsen gestaltas av sydda, tredimensionella dockor. Dessa integrerar hon i mångdimensionellt komponerade bildscener, stimulerande för vår förmåga att simultant avläsa olika lager av information, handling och fantasi.
Loren Batt har sedan 1980 visat sina verk i en mångfald av internationella solo- och grupputställningar, främst i Paris och New York, men även i Spanien och Latinamerika. Sedan 2004 har hon medverkat i flera bokprojekt och utnämndes 2020 till American Illustrator för sina digitala bildkompositioner. Webbplats: www.lorenbatt.com
Read more