Publisher | Liber AB |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2024-08-14 |
Edition | 1 |
Pages | 140 |
ISBN | 9789147149643 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Med ett dynamiskt och vidgat språkbegrepp ses språk som en uttrycksresurs för meningsskapande, för dialog och för reflektion. Att stödja barns språkutveckling i förskolan utifrån en dynamisk språksyn innebär att göra barn uppmärksamma på och medvetna om språkets resurser. I boken visas hur man genom att öppna upp möjlighetsrum kan skapa miljöer och situationer för dialogiska möten och meningsskapande men även hur språkande kan användas för att få barn att komma till uttryck.
Centrala aspekter och teorier som presenteras kopplas tydligt till exempel från undervisningspraktik och forskning, vilket ger läsaren ingångar till en komplex förståelse av vad språk, språkande och (fler)språkighet kan vara och bli. Härigenom kommer även barnens röster - verbala, kroppsliga, estetiska - till uttryck. Varje kapitel avslutas med en pedagogisk slutsats som kan ligga till grund för samtal och diskussion.
Boken vänder sig till förskollärarstuderande och till alla som arbetar pedagogiskt med yngre barn.
Om författaren
Annika Åkerblom är docent i pedagogik och har lång erfarenhet av undervisning och forskning som rör förskolebarns språkanvändning, meningsskapande och flerspråkande.
So far, we have reused
2
5
0
6
3
4
7
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.