by Michael Karlsson and Ingela Wadbring
Publisher | Liber AB |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2024-06-26 |
Edition | 3 |
More editions | 2018/1, 2020/2 |
Pages | 228 |
ISBN | 9789147147588 |
Kategori(er) |
Media & Communication |
I Det svenska medielandskapet redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden.
Medier och sociala nätverk är centrala för vår orientering i samhället. Men för att kunna bedöma det innehåll som förmedlas i olika kanaler är det viktigt för oss att känna till villkoren för deras verksamhet, från teknisk utveckling, ekonomiska förhållanden och politiska ställningstaganden till publikens intresse.
Boken har sedan första utgåvan 1970 kommit i många upplagor och titeln har förändrats i takt med medielandskapets förändring. Under många år var huvudtiteln Massmedier, men när Liber 2018 tog över utgivningen ändrades huvudtiteln till Det svenska medielandskapet.
Digitaliseringen genomsyrar hela samhället i dag, och det har också fått gälla för den här boken. Strukturen är därför omgjord, jämfört med tidigare upplagor. Boken inleds med medielogik i relation till plattformslogik. De traditionella nyhetsmedierna - press, radio och tv - är fortfarande centrala, men även de måste i dag förhålla sig till plattformslogiken.
Boken lämpar sig för journalistutbildningar på universitet, högskolor och folkhögskolor samt på kurser inom medie- och kommunikationsvetenskap. Den är, genom sin sammanhållna form och sitt breda anslag, ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet.
Om författarna
Ingela Wadbring, f. 1964, är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet och föreståndare vid Nordicom, Göteborgs universitet. Michael Karlsson, f. 1970, är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet.
So far, we have reused
2
4
6
6
7
0
8
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.