Description
Att undervisa i religionskunskap – en ämnesdidaktisk introduktion ger grunden för att undervisa i religionskunskap både i grundskolan och på gymnasiet. Boken utgår från de didaktiska grundfrågorna Varför?, Vad? och Hur? för att belysa olika aspekter av ämnet religionskunskap och visa på religionslärarens komplexa uppgift.
Läs mer
Boken ger ett lärarperspektiv på undervisningen och fokuserar på religionslärarens överväganden för att kunna utforma en undervisning som är till elevernas bästa.
Björn Falkevall beskriver bakgrunden till ämnet religionskunskap och ämnets kontext. Reinhold Fahlbeck, Camilla Löf, Peter Åkerbäck och Annika Lindskog, namnkunniga författare från olika ämnesdiscipliner, diskuterar i varsitt kapitel för religionskunskapen centrala frågor som religionsfrihet, fostran, stoffurval (utifrån exemplet sekter) och betygssättning.
Att undervisa i religionskunskap riktar sig dels till studenter som läser till religionslärare för både grundskola och gymnasium, dels till verksamma religionslärare som vill utvecklas i sin yrkesroll.
Om författarna
Björn Falkevall är universitetslektor vid Stockholms universitet och lärarutbildare med lång erfarenhet av religionskunskapens didaktiska frågeställningar.
Recensioner
"Boken är disponerad efter de tre frågorna: varför skall man undervisa i religion, vad skall undervisas, dvs. vilket stoff skall lyftas fram och vad skall det jämföras med, samt hur skall detta ske i klassrummet. Det märks att bokens redaktör Björn Falkevall är van pedagog för både språk och stil underlättar förståelsen. Boken har dessutom fyra kapitel skrivna av andra författare som diskuterar på en mer teoretisk nivå om betygssättning, fostran och religionsfrihet." BTJ häfte 13121040 Lektör Ulf Lindgren
"... högt igenkänningsvärde för en religionslärare med snart 20 år i yrket. Jag skrattar högt åt vissa goda elevcitat, men får också en hel del tankeställare om min egen ämnessyn, min förmåga att möta elever där de befinner sig." skrev Lovisa Skoog i Alfa 2013-11-05
Read more