Description
Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag. Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Läs mer
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Recensioner
"Det är främst en bok för lärarutbildning och fristående kurser som berör t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den kan säkert också läsas av yrkesverksamma inom utbildning och skola. Eftersom centrala kunskapsfrågor tas upp kan boken också var ett underlag för samtal i skoldebatt, utbildningspolitik och lärarutbildning. Boken innehåller ett register samt aktuella litteraturreferenser efter uppsatserna." BTJ häfte 12107053, lektör Martin Järnek
Read more