by Anders Parment, Daniel Kindström and Christian Kowalkowski
Publisher | Liber AB |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2012-08-22 |
Edition | 1 |
Pages | 310 |
ISBN | 9789147097333 |
Kategori(er) |
Business, Economics & Management ↳ Marketing |
Hur fungerar egentligen marknadsföring mellan olika företag – i dag, i Sverige?
Den här boken tar ett brett och modernt grepp på dagens företagsmarknader och utgår från nordisk marknadsföringstradition. Med utgångspunkt i tre grundbegrepp – värde, relation och erbjudande – beskrivs områden som är kritiska för att förstå och kunna arbeta med marknadsföring mellan företag.
Läs mer
Marknadsföring handlar om att stödja kunderna i deras värdeskapande processer. I dag sker det genom att presentera innovativa erbjudanden och genom relationsbyggande i komplexa affärsnätverk. Författarna utgår från aktuell forskning och ger konkreta exempel för att visa hur såväl traditionell produktförsäljning som tjänster och avancerade helhetslösningar kan hanteras.
”Sättet att se på marknadsföring har förändrats över tid, där den mest intressanta förändringen är att värdeskapandet har hamnat mer och mer i fokus – och inte minst att värdeskapande inte längre ses som en enkelriktad process från en leverantör till en kund, utan att det inbegriper ett samskapande av flera olika aktörer, inklusive kunden.
Vi ser också en trend mot att marknadsföring har fått en tydligare strategisk roll, och en utveckling mot att marknadsföringen inte längre är kopplad till en viss avdelning eller funktion, utan att den är en aktivitet och ett antal processer som görs av olika individer med olika roller på flera olika platser både inom och utanför ett företag.”
I boken presenteras kritiska områden som ofta saknas i traditionella B2B-böcker, till exempel marknadsrelaterad innovation, varumärkesprofilering, affärsmodeller, outsourcing och en ökad tjänsteorientering. Forskningsbaserade fall används för att illustrera teorier, framgångsrika exempel och implementeringsfällor.
Om författarna
Daniel Kindström är docent i industriell marknadsföring vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet. Daniel forskar och undervisar om bland annat tjänstebaserade affärsmodeller, marknadsstrategier och industriell marknadsföring.
Christian Kowalkowski är docent i industriell marknadsföring och verksam vid forskningscentret CERS på Hanken Svenska handelshögskolan i Helsingfors samt Tekniska högskolan vid Linköpings universitet. Christian forskar och undervisar om bland annat tjänstestrategier i industriföretag, service management och värdeskapande utifrån en tjänstelogik.
Anders Parment, ek. dr, forskar och undervisar om marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Anders har skrivit ett 20-tal böcker, flertalet om olika aspekter av marknadsföring, bland annat om distributionsstrategier på konkurrensintensiva marknader.
So far, we have reused
2
4
9
5
8
1
2
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.