by Gunilla Molloy, Lotta Bergman, Stefan Lundström and Eva Hultin
Publisher | Liber AB |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2009-08-26 |
Edition | 1 |
Pages | 192 |
ISBN | 9789147093366 |
Kategori(er) |
Language ↳ Swedish |
I boken möter du fyra forskares perspektiv på elevers litteraturläsning och skrivutveckling. Här diskuteras svenskämnets djupare mening, litteraturens värde och de grundläggande frågorna om varför lärare och elever ska läsa tillsammans och hur de läser. Genom att analysera grundläggande mönster i växelspelet mellan lärare, elever och stoff visar författarna hur val av innehåll och undervisningsstrategi skapar olika förutsättningar för elevernas meningsskapande och för deras språk- och kunskapsutveckling.
Läs mer
Författarna problematiserar de didaktiska beslut och val som lärare gör för att försöka förstå de maktförhållanden som påverkar lärandet. De analyserar de motståndsstrategier som utspelar sig när försöken till meningsskapande handlingar inte når fram till eleverna.
Boken vänder sig till lärarstuderande, verksamma lärare och till lärarutbildare.
Om författarna
Författarna Lotta Bergman, Eva Hultin, Gunilla Molloy och Stefan Lundström är forskare i pedagogik och svenska med didaktisk inriktning. De har många års erfarenhet som svensklärare på högstadiet och gymnasiet.
So far, we have reused
2
4
9
3
0
6
4
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.