Description
Vad innebär den nya gymnasieskolan (Gy 2011) för lärarens arbete? Vem är det som bestämmer vad en lärare ska göra? Hur gör man det som ska göras på rätt sätt? Levande lärarskap föreslår hur den gemensamma diskussionen som utspelar sig kring utvecklingsarbetet i gymnasieskolan kan struktureras på arbetslags- eller programnivå. Förslaget följer "studiecirkeltraditionen" och bygger på fem mötestillfällen.Läs merBoken är uppbyggd i tre delar: bakgrund, verktyg och studiecirkel. Den fokuserar på det gemensamma i lärarrollen, att leda elevers lärande och utveckling. Boken är ett utmärkt stöd för både lärarens egna reflektioner och gemensamma diskussioner och den vill stimulera lärare till att våga bryta invanda mönster och pröva nya vägar. En bra inspiration som ger lärare mod, lust och vilja att anta den nya gymnasieskolans utmaningar.Om författarnaMarianne Feldt är verksam på Internationella programkontoret och handlägger utvecklingsprojekt inom europeisk yrkesutbildning. Leif Jarlén är rektor för Folkuniversitetet i Skövde och arbetar som expert åt Skolverket. Johan Rådmark f.d. chef för Tidningen i Skolan, numera ledare för företaget Framtidens Skola.Recensioner... Till det mest angelägna med boken hör dels avsnittet om vad det nya läraruppdraget kan innebära, dels avsnitten om en skola för alla och om skolan i verkligheten. Den entusiasm inför förändringarna som förutsätts hos pedagogerna stimuleras av texten, som är enkel att ta till sig. I vart och ett av de elva kapitlen finns korta och kärnfulla förslag till funderingar, vilka kan initiera diskussion och reflexion. Litteraturtips avslutar boken. Layouten, lustfylld och inbjudande, är verkligt berömvärd.Michael Economou BTJ 11112046
Read more