Description
Att sälja och ta betalt för kunskap - utsedd till Årets säljbok 2002 av Säljarnas riksförbund.
Kunskapstjänster är ofta både svåra att beskriva och ta betalt för. Ofta handlar det om mer "mjuka" kunskaper där kunskapssäljaren i samarbete med kunden bidrar med idéer, expertkunnande eller goda råd. Hur kan man sälja in denna slags kunskap utan att samtidigt bjuda bort den?
Läs mer
Att sälja och ta betalt för kunskap - utsedd till Årets säljbok 2002 av Säljarnas riksförbund.
Kunskapstjänster är ofta både svåra att beskriva och ta betalt för. Ofta handlar det om mer "mjuka" kunskaper där kunskapssäljaren i samarbete med kunden bidrar med idéer, expertkunnande eller goda råd. Hur kan man sälja in denna slags kunskap utan att samtidigt bjuda bort den? Hur kan den paketeras så att kunden vill köpa den? Hur sätter man pris på den och hur motiverar man sedan priset? Och inte minst, hur gör man allt detta på ett bra sätt?
Detta är några av de frågor som Att sälja och ta betalt för kunskap tar upp. Det är en bok med många praktiska råd, mer av Tänk så här och Gör så här än teori och hypotetiska resonemang. Boken vänder sig till alla som säljer kunskapstjänster i en eller annan form: egna konsulter och medarbetare på konsultföretag, men även chefer och medarbetare på andra företag där fysiska produkter och tjänster säljs tillsammans eller där kunskapstjänster kompletterar produkten.
Britt-Marie Ahrnell är från början journalist, men verkar sedan 1988 som författare och konsult. Hon har skrivit flera böcker, bl a Kunskapsföretagets marknadsföring. Rolf Edman är ekonom i botten och har haft ett flertal ledande befattningar inom bl a databranschen. Han är konsult sedan 1993 och en av landets experter på Key Account Management.
Read more