Description
Fadil Galjic är universitetslektor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Han har utbildat sig i matematik, programvaruteknik, elektronik och pedagogik och har jobbat som lärare i olika kurser, med olika kategorier studenter. Bokens pedagogiska framställning är baserad på författarens mångåriga erfarenhet och insikter om konsten att lära ut.
Matematisk kommunikation, argumentation och skapande
Matematisk kommunikation, argumentation och skapande avser att hjälpa studenter på högskolor och universitet att utveckla förmågan att kommunicera och argumentera i matematik. Därtill ska boken stimulera studenternas skapandeförmåga. Dessa förmågor är fundamentala för förståelse och användning av matematiken.
Boken introducerar grundläggande matematiska ämnen, såsom tal, mängder, likheter och olikheter, funktioner och matematisk visualisering. Dessa ämnen behandlas tillsammans med frågor om kommunikation, argumentation och skapande och bildar på så vis en grund till högskolematematiken.
Genom att hängivet arbeta med bokens innehåll kan studenterna utveckla förmågan att kommunicera kortfattat och precist, förmågan att resonera kring en matematisk situation och att lägga fram riktiga argument, samt förmågan att skapa matematiska påståenden och bevis. Dessutom växer studenternas förtrogenhet med tal, mängder, likheter och olikheter, funktioner och matematisk visualisering.
I Matematisk kommunikation, argumentation och skapande finns ett genomtänkt urval av grundläggande matematiska ämnen, vilka presenteras på ett förståeligt vis. Boken är därför lämplig som kurslitteratur, framför allt på de inledande matematiska kurserna på universitet och högskolor.
Read more