by Wiggo Kilborn and Natalia Karlsson
Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2019-12-09 |
Edition | 1 |
Pages | 192 |
ISBN | 9789144134437 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Redan under de första skolåren bildar sig elever en uppfattning om matematik. Om denna uppfattning är mindre bra kan den kan skapa problem under senare skolår. Sådana problem återfinns även hos lärarstudenter och är ofta så väl befästa att de är svåra att förändra. Detta gäller inte minst hur elever och studenter uppfattar centrala begrepp som multiplikation, bråk och proportionalitet.
Boken bygger på en studie om bråk och proportionalitet som genomförts i årskurserna 2, 4, 5 och 8, i vilken fem lärare under vardera fem lektioner har arbetat med bråk och proportionalitet. Vi har i vår studie kunnat följa hur det går till, när eleverna bygger upp de missuppfattningar som vi ser bland lärarstudenterna.
I boken reflekterar vi över vad det innebär att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och vilka faktorer som är avgörande för att undervisningen ska gynna elevers lärande i matematik.
Vi ger också en rad praxisnära exempel på hur man kan analysera och reflektera över sin undervisning i avsikt att höja dess kvalitet. Boken vänder sig till aktiva lärare och lärarstudenter.
So far, we have reused
2
5
0
6
1
7
4
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.