Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2019-01-02 |
Edition | 1 |
Pages | 154 |
ISBN | 9789144125626 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Motivation är en viktig förutsättning för att lära, i synnerhet i skolan. Brist på motivation gör det svårt att tillgodogöra sig skolundervisning, omvänt kan den som inte tillgodogör sig undervisning lida brist på motivation. Med antaganden om motivationsbrist – och därmed motsvarande kompensationsbehov – blir motivation något som bör eller måste tillföras läroprocesserna. Dessa antaganden förekommer i såväl motivationsforskning som läroplaner. Men är det verkligen brist på motivation som är problemet eller ligger bristen snarare i vår förståelse av motivation?
Boken ger en vidgad syn på motivation och visar på hur motivation i olika former redan föreligger som möjliga pedagogiska tillgångar, liksom hur lärande kan vara ett möjligt självändamål. I en rad exempel med teoretiska reflektioner visas hur olika typer av redan befintlig motivation aktualiseras i klassrum och andra pedagogiska miljöer, exempelvis i sociala medier.
Boken vänder sig i första hand till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare och studerande på rektorsutbildningar, men kan också läsas av andra som är intresserade av det som händer i skärningspunkten mellan skolutveckling, vår tids pedagogiska bedömningsideal och elevers lust att lära.
So far, we have reused
2
4
9
6
2
7
8
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.