Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2014-06-04 |
Edition | 1 |
Pages | 128 |
ISBN | 9789144092386 |
Kategori(er) |
Media & Communication |
Journalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medieanvändning. För att hantera dessa omvälvande förändringar krävs att verksamheten anpassas efter de nya förutsättningarna och att det redaktionella utvecklingsarbetet präglas av hög kvalitet – en ekvation som fordrar både kompetenta medarbetare och professionella ledare. Organisationsteori för mediemedarbetare är en introduktion till organisationsteori med särskilt fokus på svenska medieorganisationer. Innehållet kretsar kring fyra olika områden: • hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman • hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur har för betydelse för den redaktionella verksamheten • vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur ledarskapsforskningen ser ut • hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats. Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.
So far, we have reused
2
5
0
6
1
6
9
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.