Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2013-09-24 |
Edition | 1 |
More editions | 2021/2 |
Pages | 235 |
ISBN | 9789144091709 |
Kategori(er) |
Business, Economics & Management Society & Politics ↳ Sociology |
Några år in på 2000-talet började många svenska organisationer förändra sin HR-funktion utifrån ett koncept som utvecklats i amerikanska storföretag. Konceptet marknadsfördes internationellt av konsulter som "HR transformation". Kombinerat med en leveransmodell baserad på shared service, inspirerad av den amerikanske gurun Dave Ulrich, var målet effektivisering och omfokusering mot mer strategiska HR-uppgifter.Vi har följt sju svenska organisationers försök att införa konceptet. Vi ville förstå varför det fått ett så stort genomslag och i vilken grad det påverkat HR-funktionens arbetssätt och linjechefers arbete med personalfrågor.Resultaten visar att transformationsidéerna var attraktiva därför att de kunde kopplas till rationella mål om kostnadseffektivisering och central kontroll. Men genomförande och måluppfyllelsen varierar och har ofta påverkats av faktorer som inte beaktats i den rationella planeringsprocessen.Författarna och det forskningsprojekt boken presenterar tilldelades priset "Årets HR-forskning 2013".
So far, we have reused
2
4
9
7
2
0
5
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.