Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2014-04-28 |
Edition | 3 |
More editions | |
Pages | 258 |
ISBN | 9789144075044 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan. I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds teoretiskt och praktiskt, genomförs och fortlöpande analyseras, samt hur denna analys fördjupas i en slutlig bearbetning för att sedan tolkas och rapporteras. I bokens andra del beskrivs hur ett etnografiskt förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dennas undersökande karaktär. Etnografi i klassrummet är skriven för att användas dels i förskollärar- och grundlärarutbildning, i kompetensutbildning för lärare och i forskarutbildning inom pedagogik och didaktik dels för verksamma lärare. Detta är den reviderade tredje upplagan.
So far, we have reused
2
4
9
7
6
3
7
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.