Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2003-04-04 |
Edition | 1 |
Pages | 330 |
ISBN | 9789144030074 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som 'Flugornas herre' eller 'På västfronten intet nytt' år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
So far, we have reused
2
4
9
3
0
6
0
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.