Description
Finansiella planeringsmodeller utformade i något kalkylprogram har blivit ett relativt vanligt inslag på olika kurser på högskolan och inom företagsledarutbildningar på 2000-talet. Ofta i samband med olika former av företagsanalys. Arbetet med dessa modeller har visat sig vara ett konkret sätt att lyfta fram och skapa dialog kring viktiga strategiska frågor i företagen.
Även om området är långt ifrån nytt finns fortfarande ett stort behov av att lära sig hur man bygger mer fullständiga företagsmodeller i form av resultat- och balansräkningar och kassaflödesanalyser med tydliga in- och utdata samt generella formuleringar av samband som möjliggör känslighetsanalyser. Det har också, med dagens uppdrivna tempo, blivit allt viktigare med tekniker för att säkerställa att det inte finns inbyggda fel i modellerna.
Den ansats som presenteras i denna bok vilar på de erfarenheter som gjorts under tjugo års undervisning om modeller. Tonvikten ligger på finansiell planering, och tillämpningsproblem vid datorisering behandlas inom ramen för detta. Tanken är att ge läsaren en tydlig bild av relevanta frågeställningar och lösningstekniker.
Till denna andra upplaga har ett antal ändringar gjorts. Uppställningsformer har anpassats till ny lagstiftning och praxis. Den allt tydligare fokuseringen på företagets konkurrensposition har medfört förändringar i dispositionen. Några helt nyskrivna avsnitt rörande finansiella planeringsmodeller för s.k. kunskapsföretag har tillkommit. Det allt större tillämpningsområdet för företagsvärdering har lett till att avsnittet om hur man kopplar en värderingsmodell till huvudmodellen utökats något.
Read more