Publisher | Gleerups Utbildning |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2017-05-17 |
Edition | 4 |
More editions | 2009/1, 2011/2, 2013/3, 2020/5 |
Pages | 208 |
ISBN | 9789140696564 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
I den här boken ges ett särskilt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att eleverna i skolan ges möjlighet att lära sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömningen kan stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Boken försöker bland annat svara på följande frågor:
Budskapet i Lärande bedömning är viktigare och mer aktuellt än någonsin. Trots att ”bedömning för lärande” fått starkt fäste i Sverige, används formativ bedömning i stor utsträckning för att höja elevernas resultat på prov, snarare än som ett redskap för en allsidig kunskapsutveckling, eller för att stödja elevernas ansvar för det egna lärandet. Ofta saknas ett formativt förhållningssätt och skolans långsiktiga mål har i flera sammanhang ersatts med ett fokus på provresultat.
I fjärde upplagan av Lärande bedömning är bokens unika bidrag ännu tydligare: Hur formativ bedömning kan stödja såväl elevernas allsidiga kunskapsutveckling som deras ansvar för det egna lärandet.
Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.
So far, we have reused
2
3
2
8
9
1
0
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.