Publisher | Gleerups Utbildning |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2016-09-28 |
Edition | 1 |
Pages | 136 |
ISBN | 9789140694607 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Frågan om vi ska använda digital teknik i skolan har ersatts av hur den kan användas för att uppnå lärandemål. Hur kan digital teknik bli ett meningsfullt och stimulerande verktyg i lärares undervisning och elevers lärande? När den digitala infrastrukturen tar form i svenska skolor behöver den underbyggas med en medvetenhet kring den förändring som detta medför i undervisningen.
I dag är lärande i allt högre grad beroende av samarbete och utbyte av kunskaper och tankesätt som utvecklar kreativitet, innovation, problemlösning och risktagande.
Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö visar på vilka didaktiska och organisatoriska villkor som krävs för att få till stånd en samarbetsdriven undervisning med digital teknologi. Med hjälp av forskning och konkreta exempel från undervisning och samarbete mellan nordiska länder ger boken en vägledning för att organisera, planera och genomföra undervisning i olika kontexter och skolämnen. Författarna poängterar särskilt betydelsen av ledarskap, kontinuerlig kompetensutveckling och läroplansdriven undervisning i relation till skolämnen, samt utveckling av IKT-didaktiska modeller för teknikmedierad undervisning.
Sylvana Sofkova Hashemi (red.) är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärande och IT vid Göteborgs universitet och Högskolan Väst.
Maria Spante (red.) är filosofie doktor i teknik och kultur vid Högskolan Väst.
Lena Pareto, docent i informatik med inriktning mot IT och lärande vid Högskolan Väst där IT stödjer lärprocesser av olika slag.
Lena Pareto, docent i informatik med inriktning mot IT och lärande vid Högskolan Väst där IT stödjer lärprocesser av olika slag.
Maria Svedäng, lektor i naturvetenskap och doktor i limnologi, ansvarar för undervisningen i naturvetenskap och teknik på lärarprogrammen och förskollärarprogrammet på Högskolan Väst.
Mona Tynkkinen, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst, har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och engelska.
Sara Willermark, doktorand i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst.
So far, we have reused
2
4
9
3
0
6
0
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.