Description
FURNESS HANDLEDNINGARMatematik i skolår3 är den fjärde och siskta boken enserie handledningar från förskoleklass till skolår 3.Många lärare i skolan vill planera sin egen matematikundervisning efter klassens behov. De vill kunna integrera delar av matematikarbetet med annat arbete och komma ifrån det tävlande som ofta förekommer när barnen vill hinna till nästa sida i matteboken. Barnen ska kunna se det meningsfulla i att räkna och mäta genom att göra det i ett praktiskt sammanhang. De ska också kunna njuta av det lekfulla och estetiska när de med enkla material skapar olika talmönster. Handledningarna ger struktur åt matematikarbetet och stöd till lärarens planering för klassen och klassens individer. Alla fyra böcker, från Matematik i förskoleklassen till Matematik i skolår3 har liknande upplägg och innehåll. De fungerar oberoende av varandra. Det går utmärkt att användahandledningarna oavsett om barnen har undervisats tidigare med hjälp av böckerna eller inte. Endast en bok till varje klass behövs eftersom boken är en lärarhandledning med ett tillhörande kopieringsunderlag.Handledningarna stödjer-Praktiskt arbeteGenom att arbeta praktiskt och laborativt använder barnen olika sinnen och berikar sina erfarenheter.-Undersökande arbeteGenom att undersöka och experimentera lär sig barnen att formulera egna frågor och lösa egna problem. Det ger lust och spänning åt deras arbete.-Individanpassat arbeteUppläggning av arbetet gör det möjligt att anpassa det efter klassens och individens behov.-Integrering med andra områden såsom språkundervisning och bild arbete.PerioderHandledningen är uppdelad i åtta tidsperioder. Varje period motsvarar fyra till sex veckor. Innehållet ska då täcka ett skolår. En månad eller lite mer är en behändig tidsperiod för grovplanering av klassens arbete, och barnen hinner förhoppningsvis under denna tid fördjupa sig i ett arbete utan att bli uttråkade. Varje period har två från varandra fristående arbetsområden Projekt och Arbete med tal.ProjektMed projekt menas ett arbete som är tänkt att pågå under en längre tid- några dagar eller några veckor. Arbetet kan innefatta flera moment och uttryckssätt, t ex prata, rita, bygga, mäta, göra studiebesök. Projekten ger också många möjligheter att arbeta med språket. All geometri och mätning faller under rubriken Projekt. De åtta projekten är fristående från varandra och kan göras i vilken ordning man vill.Exempel på projekt är:-Mäta cykeln-Väga i gram-Tesselering-Pendeln och klockanArbete med tal omfattar:-Räkneramsan-Positionssystemet-Multiplikation-BråkArbete med tal är laborativt och undersökande. Barnen arbetar med material som klossar och knappar. Exempel på aktiviteter är att lägga enkla mönster, bygga taltrappor, bilda grupper med lika många, skapa kvadrater och rektanglar, addition.AktiviteterProjekt och Arbete med tal är uppdelade i ett antal aktiviteter. Man bör följa den givna ordningen inom Projekt respektive Arbete med tal, men det är inte alls nödvändigt att göra alla aktiviteter. På det viset kan man anpassa arbetet till klassen och de enskilda barnen.Ibland har aktiviteten en underrubrik: Samtal och uppslag. Här finns förslag på diskussionsfrågor, men också på hur man kan gå vidare enligt barnens egna iakttagelser och funderingar. De utbyter erfarenheter, tekniker och lösningar. Handledningens förslag till aktiviteter kan ses som utgångspunkter. När barnen kommer med egna funderingar och förslag är det ofta en stor pedagogisk vinst.KopieringshäftetTill handledningen hör ett kopieringshäfte. I kopieringshäftet finns bland annat flera arbetsblad för eleverna samt multiplikationstabellernas rektanglar, många sorters tallinjeroch mallar för arbete med tredimensionella former. Längst bak i häftet finns checklista för läraren samt elevkort.
Read more