by Jens Ineland, Lennart Sauer and Martin Molin
Publisher | Gleerups Utbildning |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2009-06-18 |
Edition | 1 |
More editions | 2013/2 |
Pages | 208 |
ISBN | 9789140651730 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete med personer med utvecklingsstörning. Deras forskning inriktas på undersökningsdeltagarnas egna upplevelser och erfarenheter. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Boken
kretsar kring följande tre teman; risker och möjligheter för den nya särskolegenerationen, alternativa verksamhetsformer i arbetsliv och civilsamhälle samt identitet och tillhörighet hos personer med utvecklingsstörning. Dessa teman knyts till det sociala arbetets praktik och de framtida utmaningar som praktiken, forskningen och yrkesverksamma står inför.So far, we have reused
2
4
9
3
0
5
9
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.