Description
Unga pojkar läser allt mindre och allt sämre - kan Zlatan vända trenden?
Mångfacetterad antologi med bidrag från forskare inom skilda discipliner, som förenar perspektiv från samhällsvetenskap och humaniora. Medie- och läsvanor, läsförmåga samt bok- och mediemarknaden i stort är centrala teman.
Följande bidrag ingår:
- Några inledande ord i spåren av tidigare utredningar: Om förändrade medielandskap, läsning och kulturpolitik av Ulla Carlsson
- Läsarnas marknad, marknadens läsare: Reflektioner över litteraturens materiella villkor av Ann Steiner
- Bokläsning i skiftet mellan traditionella och digitala medier av Lars Höglund
- Hur 15-åringars läsning förändrats mellan 2000 och 2009: Resultat från PISA-undersökningarna av Monica Rosén
- Att hantera kunskap och information i den digitala samtiden av Olof Sundin
- Om värdet av att läsa skönlitteratur av Lisbeth Larsson
- Läsning i skolan ? och läsning i den högre skolan av Magnus Persson
- Bokläsning i överflödssamhället ? ett konsumtionsperspektiv av Pamela Schultz Nybacka
- Med livet som insats: Om bokprat på internet av Petra Söderlund
- Litteraturkritikens betydelse av Per Rydén
- Det globala översättningsfältet och den svenska översättningsmarknaden av Yvonne Lindqvist
- Svensk skönlitteratur i världsperspektiv av Johan Svedjedal
- Boken som medium av Pelle Snickars
- Boken, författare och läsaren ? en upphovsrättslig reflektion av Katarina Renman Claesson
- Boken, berättelsen och pengarna i den digitala tidsåldern av Patrik Wikström
- Ökad integration och koncentration: Den svenska bokmarknaden i förändring av Staffan Sundin
- Dragonball, LasseMaja och Twilight: Utgivningen av barn- och ungdomslitteratur i Sverige 2001?2010 av Åsa Warnqvist
- A Very Special Trade? Or Just Like Other Media? Characteristics of the International Book Industry av Helge Rønning & Tore Slaatta
Read more