Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2013-11-01 |
Edition | 1 |
Pages | 102 |
ISBN | 9789144087405 |
Kategori(er) |
Media & Communication |
Varför förändras inte mediebilden av kön eller, om man hellre vill, genus i samma takt som den övriga samhällsutvecklingen? Varför går det så långsamt i medierna och – kanske ännu viktigare – varför tycks så många inom mediesfären uppleva att genusfrågan är avklarad? Det är om dessa frågor denna bok handlar. Hur kan man bedriva genusmedveten journalistik och varför är det viktigt med en jämn könsrepresentation i medieutbudet? Boken tar sig an frågor som hur kvinnor respektive män representeras i medierna och även hur denna gestaltning ser ut. Framställs kvinnor respektive män på olika sätt och tillåts de göra olika saker i nyhetsmedierna? I boken presenteras aktuell svensk och internationell forskning. Boken är även rikt illustrerad med aktuella svenska exempel. Boken är lämplig för studenter inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap och genusvetenskap. Genom sina handfasta råd om hur man kan förändra nyhetsinnehållet och öka graden av genusmedvetenhet på nyhetsredaktioner är den också lämplig för personer som i sin yrkesverksamhet arbetar med journalistik, medier och kultur.
So far, we have reused
2
3
1
6
4
2
3
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.