by Lars Holm and Helle Pia Laursen
Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2010-10-27 |
Edition | 1 |
Pages | 128 |
ISBN | 9789144060026 |
Kategori(er) |
Language |
Det är en myt att barn lär sig språk bara de placeras i en omgivning där språket används. En väsentlig del av det pedagogiska yrkeskunnandet hos förskolans personal består därför i kunskap om den betydelse språk och språkbruk har i förskolans praxis för det enskilda barnet. Att vara med i en fotbollsmatch kräver ett annat språkbruk av barnet än att stå framför andra och berätta om fakta. Att tala med en vuxen om en gemensam upplevelse kräver andra språkliga strategier än att delta i en barnstyrd lek. Alla barn måste få möta relevanta språkliga utmaningar och deras skilda språkliga förutsättningar bli tillgodosedda och värdesatta.
Författarna i den här boken utforskar olika aspekter av förskolans språkliga praktiker, såväl interaktionen mellan barnen som mellan barn och vuxna. I de avslutande kapitlen analyserar och diskuterar författarna den språkbrukspraxis i Danmark som förknippas med förskolans utvärdering av barnens språk. Vilken bild får man av deras språk i en sådan utvärdering? Och varför ser den ut som den gör?
Språklig praxis i förskolan vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan.
So far, we have reused
2
3
1
6
4
1
4
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.