Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2007-05-31 |
Edition | 2 |
More editions | 2003/1, 2020/3 |
Pages | 130 |
ISBN | 9789144026633 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den "vanliga" pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv vi anlägger på specialpedagogik. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt, ett kritiskt och ett så kallat dilemmaperspektiv. I denna andra upplaga av boken har avsnitt tillkommit om begreppet inkludering, om frågor kring makt, demokrati och specialpedagogik och om den internationella forskningen inom området. Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och högskola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet. Andra upplagan
So far, we have reused
2
0
2
1
0
5
1
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.