Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2007-05-31 |
Edition | 2 |
More editions | |
Pages | 279 |
ISBN | 9789144018904 |
Kategori(er) |
Philosophy |
Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner. I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.
So far, we have reused
2
3
2
6
8
6
2
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.
Sök efter bokens streckkod/isbn.