by Mats Alvesson, Margareta Hallberg, Jan Bärmark, Mona Eliasson, Tomas Hellström, Peter Jansson, Gunnar Karlsson, Lars-Gunnar Lundh, Peter Melander and Åke Sander
Publisher | Studentlitteratur |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 1999-10-20 |
Edition | 1 |
Pages | 495 |
ISBN | 9789144006086 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Psychology |
Denna bok vänder sig till alla som är intresserade av vetenskapsteori, särskilt av de vetenskapsteoretiska grunderna för forskning inom psykologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Boken presenterar olika perspektiv och svar på frågor som: Vad är kunskap? Hur kan man nå kunskap? Kan man argumentera för att kunskap är sann? Första delen av boken ger en introduktion till viktiga huvudområden inom vetenskapsteori. Där behandlas filosofiska bakgrundsbegrepp; skolbildningar som positivism, fenomenologi och hermeneutik samt sociologiska, psykologiska och feministiska studier av vad som utmärker vetenskap. I bokens andra del diskuteras de olika skolbildningarnas form inom psykologi. Varje kapitel i del två följs av en kritisk kommentar, skriven av en annan forskare, åtföljt av kapitelförfattarens genmäle.
So far, we have reused
2
4
9
1
9
4
1
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.