Publisher | Natur & Kultur Akademisk |
Language | Swedish |
Book type | Paperback |
Utgiven | 2012-01-13 |
Edition | 2 |
More editions | 2009/1 |
Pages | 355 |
ISBN | 9789127428393 |
Kategori(er) |
Pedagogic & Psychology ↳ Pedagogics |
Text: Filippa Carle
Skolans viktigaste uppgift är att lära barn att förstå vad de läser.
Det skriver lärarutbildaren och doktoranden Barbro Westlund i sin nya bok Att undervisa i läsförståelse. Med boken vill Barbro Westlund binda samman den erfarna lärarens praktiska kunskaper med lärarutbildningens och de nyexaminerades teoretiska skolning i hur man undervisar i läsförståelse.
-Läsförståelse kommer inte automatiskt utan kräver lärarens aktiva läsundervisning, slår Barbro fast. Hon berättar att forskningen inom läsförståelse under de senaste 30 åren visat just detta det räcker inte med att man lär sig avkoda text och sedan bara läser så mycket som möjligt. Man behöver undervisning i att förstå vad man läser. Barbro menar att det vedertagna begreppet läslust behöver kompletteras med läsengagemang.
-Visst är det bra om elever vill läsa mycket, men vi kommer aldrig att få alla att bli bokslukare. Däremot kan man arbeta med att skapa läsengagemang, alltså att få eleverna att förstå nyttan av att förstå vad man läser och öva sig i det.
I sin bok presenterar Barbro tre forskningsbaserade modeller för läsundervisning. Hon tycker att det är viktigt att lärare utvecklar sitt professionella språk.
-För en erfaren lärare kan boken sätta namn på saker och begrepp så att man kan prata teoretiskt och diskutera det man kanske redan gör i sin undervisning i läsförståelse. Det ger en säkerhet att sätta ord på det man gör och att veta varför man gör det.
Barbros bok är också en hjälp för den teoretiskt skolade.
-Den nyutexaminerade har det professionella språket, men ingen praktisk erfarenhet. Det vill jag också dela med mig av, säger Barbro. Det finns många som har praktiska erfarenheter som borde komma till användning.
-Jag önskar att fler lärare skulle göra det jag gjort. Skriv ner vad ni gör det finns fler som vill lyssna!
So far, we have reused
2
4
9
1
9
3
2
books.
Sweden's friendliest and environmental friendliest bookshop with the lowest priced textbooks.
This is our ambition, and we do what it takes to get there. We are here to help students to save and earn money on their textbooks while we at the same time save the environment. We were started in 2005 by two students and have since strived to constantly make it easier to buy and sell used textbooks for as many as possible.
Subscribe to receive our best student tips, offers and promotions.
Read more about how we handle personal data in our privacy policy.